Toruń ogłosił przetarg na modernizację trasy tramwajowej do pętli Olimpijska wraz z pętlą oraz odcinka torów na Kościuszki. W ramach inwestycji modernizację przejdzie tor, sieć trakcyjna czy przystanki tramwajowe. Co ciekawe miasto zamierza także w końcu zlikwidować ślepe tory przy Olimpijskiej, na których w ostatnich latach odstawiano stare wysokopodłogowe tramwaje.
MZK Toruń szykuje się do dalszej modernizacji torowisk tramwajowych. Przewoźnik rozpisał niedawno przetarg na przeprowadzenie dużego zadania związanego z renowację torowisk. Podzielono je na dwie części. Są to długo zapowiadane prace, o których samorząd
informował od dawna.Dwa zadania. Tras do Olimpijskiej i fragment do Elany
Pierwsze z nich dotyczy modernizacji trasy tramwajowej obecnych linii nr 1 oraz 5, na odcinku od Ślaskiego (od końca przystanków tramwajowych o tej nazwie) do pętli Olimpijska (wraz z pętlą, w tym także dwoma torami odstawczymi w środku pętli), budowy podstacji trakcyjnej oraz wykonania instalacji do napełniania piasecznic w tramwajach. Zarówno podstacja jak i instalacja do napiaszczania mają znaleźć się na terenie pętli Olimpijska. Druga część dotyczy modernizacji trasy tramwajowej na Kościuszki, pomiędzy Podgórną a Olbrachta.
Pierwsza część inwestycji ma zostać dofinansowana ze środków europejskich z nowego programu regionalnego - Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027, natomiast druga część zamówienia jest przeznaczona do dofinansowania ze środków z programu FEnIKS.
Ponad 2 kilometry torowiska. Tory odstawcze przy Olimpijskiej do rozbiórki
Przebudowa trasy do Olimpijskiej obejmie modernizację oraz przebudowę około 4592 metrów toru pojedynczego. Wykonawca nie zmodernizuje za to ślepych torów odstawczych w ciągu Konstytucji 3 Maja, znajdujących się w rejonie pętli Olimpijska, w kierunku wschodnim, które zostaną rozebrane, a w ich miejsce pojawi się trawnik. Co ciekawe, remont ślepych torów został pierwotnie uwzględniony w dokumentacji projektowej oraz wizualizacjach inwestycji, natomiast aktualnie podjęto decyzję o rezygnacji z tej części inwestycji. O to dlaczego tak się stąło zapytaliśmy już toruńskiego przewoźnika.
Już nieaktualna wizualizacja rejonu pętli Olimpijska wraz ze zmodernizowanymi, ślepymi torami do ostawiania tramwajów
Pętla Olimpijska po przebudowie wciąż ma mieć po dwa perony do wsiadania oraz wysiadania pasażerów oraz ma umożliwiać objechanie jej przez tramwaje, natomiast w projekcie nie znalazł się zapis o zadaszeniu dwóch torów odstawczych, o czym była mowa
jeszcze w ubiegłym roku. Modernizację przejdą przystanki tramwajowe - „Wyszyńskiego”, „Ligi Polskiej”, „Kosynierów Kościuszkowskich” oraz „Olimpijska”, na których pojawią się nowe wiaty przystankowe przystosowane do obsadzenia ich roślinnością, a przystanki zostaną również wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej. Ich długość wyniesie nieco ponad 34 metry. Wszystkie przystanki znajdą się za skrzyżowaniami, w celu przyspieszenia przejazdu tramwajów.
Ślepe tory przy Olimpijskiej. fot. JR
Kolejne zielone tory
Przebudowywane torowisko zostanie wykonane w istniejącym śladzie, z drobną korektą łuków w ciągu w ul. Konstytucji 3 Maja od wylotu ze skrzyżowania ulic Konstytucji 3 Maja/Ślaskiego, do pętli Olimpijska łącznie z pętlą, z uwzględnieniem przejazdu torowo-drogowego na skrzyżowaniu ul. Szosa Lubicka/Ślaskiego. Torowisko w dużej mierze będzie torowiskiem zielonym, obsadzonym rozchodnikiem, wykonanym w technologii bezpodsypkowej. Jedynym wyjątkiem od wykonania zielonego torowiska będą przejazdy tramwajowo-drogowe, na których tor zostanie posadowiony na prefabrykowanych płytach torowych.
W ramach zadania zainstalowanych zostanie również 10 smarownic torowych oraz 8 zwrotnic. Wymianę przejdą również konstrukcje nośne oraz wsporcze słupów trakcyjnych. Poza działaniami związanymi stricte z infrastrukturą tramwajową inwestycja obejmuje także przebudowę wodociągów, gazociągów oraz ciepłociągów.
Kontynuacja prac z poprzedniej perspektywy unijnej
Drugie zadanie dotyczy przebudowy torowiska na Kościuszki, od wysokości ulicy Podgórnej do ul. Jana Olbrachta, co jest kontynuacją dotychczas zrealizowanych prac modernizacyjnych, od ronda bp. Jana Chrapka do Podgórnej. Zadanie dotyczy przebudowy torowiska, jego podbudowy, konstrukcji stalowej czy w końcu odwodnienia. Przebudowę przejdą również przystanki Szpital Miejski oraz Świętopełka, które będą miały 34 metry długości a także fragment ulicy Kościuszki oraz wybrane odcinki chodników i dróg rowerowych w rejonie zadania.
Przebudowę przejdzie także sieć trakcyjna w zakresie konstrukcji nośnych i wsporczych, oświetlenie uliczne oraz sygnalizacja świetlna. Tory zostaną wykonane w obecnym śladzie, w technologii bezpodsypkowej, jako zielone torowisko. Na przejazdach drogowych tory zostaną posadowione w prefabrykowanej płycie torowej.
Półtora roku na największe zadanie
Przebudowa trasy do Olimpijskiej ma zająć 18 miesięcy od zawarcia umowy, natomiast przebudowa drugiego odcinka ma potrwać 12 miesięcy od jej podpisania. Obie inwestycje mają zostać skoordynowane w ten sposób, aby nie doprowadzić do jednoczesnego zamknięcia ruchu tramwajowego na obu odcinkach (do pętli Olimpijska oraz do Wschodniej i Elany)
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 90% oraz okres gwarancji - 10%.